Megeszi-e a kormány ebédre a diákokat?
Címkék: oktatási reform fogolydilemma diáktüntetés
2013.02.01. 21:01
A Fidesz eddig minden ellene tiltakozót megevett reggelire. A diákok megúszták az első étkezést, meglepően keményen tárgyaltak, de a Fidesz néhány csapdájába besétáltak. Úgy néz ki a főétkezést nem ússzák meg. A Fidesz tárgyalási stratégiájával szemben ugyanis mindenki védtelen, aki megegyezésre törekszik, mert a Fidesz nem megegyezni, hanem győzni akar.
A diákság meglepően keménynek bizonyult a múlt évi tiltakozások kapcsán. Úgy tűnt a Fidesz három éve alkalmazott tárgyalási stratégiája velük nem működik. Ennek lényege, megegyezési szándék hangsúlyozása és az ellenfél tárgyalóasztalhoz ültetése. A tárgyalással elhárítja a további tiltakozások veszélyét, aztán megosztja a partnereket, akit szükséges pozícióval, vagy máshogy megvásárol és a végén látszatengedménnyel lezárja a témát. A Fidesz kiszámíthatóan minden alkalommal átveri az ellenfelét. Nem törekszik valós megegyezésre, célja a másik legyőzése eredeti céljának keresztülvitele. Az ügy kapcsán ezt maga Orbán is őszintén bevallotta. „A helyzet úgy fest, hogy most sem lépünk mi vissza a céloktól. … Közösen kitűzött célokat elérjük, hogy milyen úton érjük el, arról mindig lehet tárgyalni, arról mindig lehet kompromisszumot kötni, ott mindig lehet változtatni, de a célokat nem szabad feladni.”
A másik fél, akinek célja a megegyezése mindig veszít az ilyen helyzetben. A játékelméletben ezt a fogolydilemma szituációval modellezik. Ebben az ellenfél következetes átverését tartották a mindig győztes stratégiának. Ez minden ellenfélnél működik is, aki kölcsönös előnyökön alapuló megegyezésre törekszik. Egy kormányzat esetében ez fokozattan igaz. A kormány olyan tekintély, akivel szemben nem feltételezheted a tárgyalások elején, hogy úgyis át akar verni. Nem mondhatod a közvéleménynek, azért nem mutatok kompromisszum készséget, mert valójában át akarnak verni. Ezért bárki, aki ilyen kormánnyal kényszerül tárgyalni, vesztésre van ítélve.
A „mindig csal” stratégiáról azonban kiderült, hogy az életre jobban emlékeztető modellekben képtelen nyerni. Győzelme csak addig tart, míg a bizalmi tőkéje. A kölcsönösségen alapuló, ha csalsz én is csalok, ha nem én sem stratégiákkal szemben nincs esélye. Például a TFT, vagy a nagylelkű TFT (szemet szemért, fogat fogért) legyőzi. http://donhu.blog.hu/2007/07/22/fogolydilemma_avagy_jol_jar_aki_csal. A diákok voltak az elsők, akik a tárgyaláson félretették a tekintélytiszteletet és társadalmi elvárásokat, vállalták a kompromisszum képtelenség látszatát ezért voltak képesek sokáig kitartani. Ez ellen a mindig csalós stratégia nem működik jól. Orbán azonban jól játssza ezt a játszmát. Észrevette, hogy így nem nyerhet ezért néhány kisebb célt tűzött ki maga elé, amik végül is elérték céljukat.
1. A diákok végig a megfelelő körülményű tárgyalást tartották elsődleges célnak, csak ennek mikéntjéről vitatkoztak. Ez abból a tévedésből indul ki, hogy ha tárgyalunk, akkor meg is egyezhetünk. Nem értették, hogy a tárgyalás valójában a vereséggel ér fel. Nem jutottak el addig, hogy kormányzatot megegyezésre és a probléma megoldására alkalmatlan színben tüntessék fel, akivel egyáltalán nem szabad tárgyalni. Így nem érhették el valódi céljukat, a megegyezést.
2. Orbán fontos célja volt, hogy a diákokat leválassza a politikai pártokról,(vegyék észre, hogy mikor válnak a pártok játékszerévé üzente). Egyrészt így nem válhatott egy ilyen súlyú politikai kérdés a politika részéve, másrészt az ellenzék nem volt képes profitálni az ügyből. A másik oldalon viszont a diákság gyengült, mert nem kapott politikai támogatást.
3. Ügyelt rá, hogy őt tartsák a probléma kezelésére alkalmasnak és felelősnek. Ne merüljön fel olyan, hogy ezt más politikai erőnek kell megoldania a választások után. Pedig a választások közel vannak, a kérdés a jövőről szól és politikai, a diákoknak a főbb politika szervezetekkel tárgyalniuk kellett volna. Ebben az esetben a kormány defenzívába kerül és megegyezési kényszer áll elő. A diákok nem vették észre, azzal kényszerítik a kormányt megegyezésre, ha nem tőle várják a megoldást.
4. Orbán nem emelte fel saját szintjére a diákokat, így magát a problémát is bagatellizálta. Diákok nagyon szerettek volna vele tárgyalni, de erre nem volt hajlandó, helyette inkább látványosan hírességekkel fotóztatta magát a FIFA-nál.
5. Fontos volt, hogy az egyre egységesülő és együtt mozgó diákszervezeteket valamilyen módon megossza. Ezért a tárgyalásokra már nem hívta meg a HAHA-t. Amikor a HÖOK ezt elfogadta, besétált a csapdába és a kormány forgatókönyvének, vagy egyéni érdekeinek megfelelően cselekedett.
6. Az Orbáni tárgyalási stratégiának fontos része, hogy az egyéni érdekek gyengítse ellenfeleit. A háttérben ezt folyamatosan alkalmazzák. Ez a „vedd meg, vagy ha nem tudod pusztítsd el” stratégia, amit gengszterfilmekből ismerhetünk.
A tárgyalások végkifejlete, ezúttal még az átlagosnál is nevetségesebb és átlátszóbb. Jó szándékkal nehezen érhető miért sétálnak bele a diákok a csapdába. Az még viccnek is rossz, hogy meghatározott pontszám felett lehet ugyan ingyenes az ominózus 16 szak, de olyan magas a pont, senki nem jut be. Ez fájdalmasan hülyének nézi a másik oldalt és nehéz szabadulni a gondolattól, hogy ilyet senki nem ír alá jó szándékúan.
Ennek ellenére a diákok lehetősége még mindig nem múlt el, hogy valódi kompromisszumra kényszerítsék a kormányt és az országnak megfelelő rendszert vezessenek be. Ehhez a Fidesz gyenge pontjára kell tapintani. Orbán attól fél a legjobban, hogy a diákság az ellenzékkel dolgoz ki közös programot, velük egyezik meg. Az ellenzék úgy vág neki a választásnak, hogy a diákság által szentesített oktatási programja van. Attól eltekintve, hogy egy ilyen program az országnak jól jönne ez a lehetőség a diákságot felértékelné és a Fidesz sokkal gyors engedményekre kényszerülne. Ezt első körben sikerült kivédeniük, arra játszottak rá, hogy a diákok szeretnek politikailag függetlennek látszani. A dolog persze érthetetlen, mert ha a diákok tárgyalnak a politikai paletta egyik oldalával, a Fidesszel és a kormánnyal, akkor tárgyalni kéne a másik oldallal is. Főleg úgy, hogy a választások közel vannak és semmi garancia arra, hogy a Fidesz kormányoz tovább.
Racionálisan tehát kötelező lenne az ellenzékkel is tárgyalniuk. De van ennél politikusabb és nehezebben támadható módszer. A diákság kezdjen el kidolgozni egy konszenzuson alapuló hosszú távú programot. Ehhez hívjanak össze egy oktatási kerekasztalt, mert olyan program kell, amit minden szereplő elfogad. Legyen ez a Nemzeti Együttműködés Oktatási Kerekasztala. Ide minden fontos szereplőt meghívnak, kormány, ellenzék, szakmai szervezetek. Ha megteszik, két napon belül meglesz a megegyezés, de az még jobb lenne, ha végre egy mindenki számára elfogadott finanszírozható oktatási koncepció születne
A gond ezzel a megoldással az, hogy a Fidesz ezt a diák és tanár szervezeteket egymásnak uszításával próbálná kivédeni. Ez a probléma azonban legyen a szervezetek gondja.
A bejegyzés trackback címe:
https://emkovacs.blog.hu/api/trackback/id/tr225227992
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
M. Kovacs 2013.02.01. 21:01:00
kicsit megkésve köszönöm, de nem vagyok Magyarországon már egy ideje.
belll 2013.02.01. 21:01:00
Úgy tűnik egyelőre, hogy megette őket.
Gratulálok a HVG-beli cikkedhez
Gratulálok a HVG-beli cikkedhez